In productia industriala, cantitatea de bunuri produse pentru anul in curs este cunoscuta anterior prin planul de productie pentru fiecare articol in parte. In mod corespunzator, achizitiile trebuie sa planifice comenzile pentru materii prime, materiale, componente, etc., in asa fel incat procesul de productie sa functioneze fara probleme, iar volumele prevazute sa poata fi fabricate conform planului. Rolul achizitiilor este sa asigure o aprovizionare optima a productiei avand in vedere ca supra-aprovizionarea va provoca cresterea costurilor cu stocurile, iar sub-aprovizionarea va periclita procesul de productie. Dimensionarea comenzilor este o sarcina cheie pe care departamentul de achizitii trebuie sa o rezolve in mod eficient.

Achizitiilor le revine responsabilitatea de a securiza plusvaloarea realizata in procesul de productie prin optimizarea costurilor de stocare, care altfel ar reduce profitul realizat in productie. Analiza si planificarea comenzilor este absolut necesara si influenteaza atat costurile de comanda cat si cele de stocare. Calculul comenzii optime este un instrument important in managementul achizitiilor.

 

Ce este comanda optima?

Comanda optima reprezinta cantitatea care poate fi comandata si pentru care costurile de comanda si stocare sunt cele mai mici. Calculul acestei marimi include costurile de comanda, costurile de stocare, discount-urile si cantitatea totala. Comanda optima este puternic influentata de procesul de productie (sau de vanzare) si poate varia in mod continuu sau periodic.

Calculul comenzii optime este un model teoretic care nu se regaseste ca atare in realitatea economica. Factorii care influenteaza cantitatea de comandat sunt mai numerosi decat cei luati in calcul la determinarea acestei marimi prin formule consacrate, iar multi dintre acesti factori sunt greu de cuantificat. Calculul comenzii optime pentru un anumit bun porneste de la o serie de ipoteze precum:

  • Necesar constant pe o anumita perioada de timp
  • Durata de stocare este constanta si iesirile din depozit sunt continue
  • Nu exista fenomenul de stock-out pentru perioade mari de timp
  • Deficientele de calitate nu sunt luate in calcul
  • Costurile de stocare sunt cunoscute si considerate constante
  • Pretul bunurilor se presupune a fi constant
  • Comenzile ar provoca numai costuri fixe
  • Lichiditate disponibila nelimitat pentru achizitia bunului respectiv

Cu toate acestea, calculul comenzii optime ofera informatii pretioase pentru analiza permanenta a dimensionarii comenzilor si a intervalului de comanda. Determinarea comenzii optime este cel mai bun punct de pornire pentru gestionarea celorlalti  factori de influenta.

Metoda de calcul

Sunt 2 formule de calcul pentru comanda minima. Formula Andler este cea mai cunoscuta, dar nu ia in calcul un eventual discount pentru o anumita cantitate comandata.

Formula lui Kosiol include si discountul pentru o cantitate comandata fiind astfel mult mai precisa.

Pentru dimensionarea comenzii optime, relevanta este si frecventa optima de comanda.

Unde:

M = consum anual

p = pret de achizitie pe unitate

a = costuri fixe pe comanda

q = rata cumulata a costurilor cu dobanda si stocarea = (s+z)

s = rata costului de stocare

z = rata dobanzii

d = discount cantitativ

Exemplu de calcul

Concluzii

In general, cu cat cantitatea comandata este mai mare, cu atat:

  • cresc costurile de stocare
  • cresc costurile de capital
  • scade viteza de rotatie a stocurilor
  • scade ritmul de comanda
  • scad costurile de ambalare si transport
  • cresc discount-urile
  • scade lichiditatea

Factorii care influenteaza comanda optima:

  1. Costurile pe comanda

Fiecare comanda genereaza in sine costuri de personal (fixe), atat interne cat si externe, precum si costuri de ambalare si transport (variabile).

Cu cat costurile pe comanda sunt mai mari, cu atat comanda optima va fi mai mare.

  1. Finantarea stocului

Plata comenzilor se face din mijloace financiare proprii sau externe. In cazul mijloacelor fixe externe (credite bancare), compania plateste dobanda, iar daca plata se face cu capital propriu, atunci compania pierde alte ocazii de valorificare (ex. depozite pe termen scurt, alte plasamente financiare sau investitii)

Cu cat costurile de finantare sunt mai mari, cu atat comanda optima va fi mai mica.

  1. Stocarea bunurilor

Stocurile costa bani. Compania are nevoie de depozite, rafturi, echipamente, personal, utilaje de ambalare si transport, etc.

Cu cat costurile de stocare pe unitate sunt mai mari, cu atat comanda optima va fi mai mica.

  1. Cifra de afaceri anuala

Cu cat o companie produce sau vinde mai mult, cu atat trebuie sa comande mai mult. Asta inseamna ca durata de stocare pentru un bun bine vandut sau des consumat va fi mica. Numai ca volumul vanzarilor nu este garantat si pot interveni diferite variatii (ex. sezoniere).

In general, cu cat volumul anual al unui produs este mai mare, cu atat comanda optima va fi mai mare.

  1. Termenul de livrare

Termenul de livrare este determinant pentru plasarea comenzii, in special pentru bunurile complexe sau individualizate precum si pentru livrari din alte tari (ex. China).

Cu cat termenul de livrare este mai mare, cu atat comanda se va emite mai devreme.

  1. Pretul de achizitie si discounturi

Compania beneficiaza de discounturi pentru anumite bunuri in functie de cantitatea comandata. Pretul altor bunuri oscileaza in functie de cotatiile bursiere (ex. petrol, zinc, etc.).

Cu cat pretul de achizitie este mai mic, cu atat comanda optima va fi mai mare.

In alta ordine de idei, trebuie stabilita si o corelatie intre comanda optima in procesul de achizitie si marimea lotului optim in productie.

Pe langa acesti factori trebuiesc luate in calcul si aspectele de calitate si de sustenabilitate care pot influenta masiv comanda optima. Imaginati-va ca la una dintre comenzi se inregistreaza un stock-out masiv datorita deficientelor de calitate constatate la receptie sau ganditi-va la deseurile rezultate dintr-un exces la comanda si expirarea termenului de garantie sau schimbarea modei.

Pentru alte informatii, detalii sau implementare concreta in compania dumneavoastra ne puteti contacta aici.